Reis Duitsland 2016/verslag 1.

Dit jaar later weggegaan dan vorige jaren i.v.m. het slechte weer. Ons plan is om via Noord Nederland naar Delfzijl te varen, dan de Eemsmonding over te steken en verder te varen naar de Ostfriese kust, naar het havenplaatsje Greetsiel. Van daaruit oversteken naar het eiland Juist en dan van eiland naar kust en naar eiland te hoppen. Naar Norderney, Baltrum, Langeoog, Spiekeroog en Wangerooge. Van Wangerooge oversteken naar de rivier de Jade en dan naar Willemshaven. Via het Eems-Jadekanaal naar Emden of afbuigen naar Leer.

Ingescheept zaterdag 16 juli en zondag 17 juli vertrokken naar Leeuwarden. Overnacht in de Prinsentuin. Mooi weer!

Maandag 18/7 vanuit Leeuwarden binnendoor naar Dokkum. Zagen een mooie molen in Birdaard, “De Zwaluw” uit 1876. In Dokkum aangelegd aan de vestingwallen tussen de twee molens. Het was prachtig weer en dan ziet Dokkum er nog mooier uit. De volgende dag in Dokkum gebleven. Over de vestingwallen gewandeld en boodschappen gedaan. Heel warm weer. We hebben al meerdere malen hier gelegen en alles bekeken, inclusief het Bonifatiusmuseum.

Woensdag 20/7 is het tropisch warm, meer dan 35o! Het is dan beter om te varen en dat doen we ook. Via de Willem Lorésluis meren we af in jachthaven Lunegat, waar we onze vrienden Hans en Gré treffen. Gezellig geborreld bij ons aan boord en bijgekletst. Donderdag is het iets minder warm en willen we naar Winsum in Groningen. We besluiten een ommetje te maken over het Lauwersmeer, heerlijk, wind en water!

We varen daarna op de Kromme Ragge, een sterk meanderend riviertje, prachtig! Via een zelfbedieningssluisje in Abestokerstil leggen we om 18.15u aan in de stadshaven van Winsum. De volgende dag, 22/7 is het bewolkt met lichte regen, maar als we vertrekken is het gelukkig droog met een grijze lucht en een fris windje. We treffen in Onderdedam dezelfde brugwachter als vorig jaar. Die fietst met ons mee om de bruggen te draaien tot Bedum!  We varen vanaf Winsum in twee uur naar Bedum, waar we aan de ons bekende kade middenin het dorp aanleggen. De zon schijnt inmiddels en we doen inkopen bij de Plus, bij de VVV kopen we een nieuw mokje voor Hans (de oude van enkele jaren geleden is ietwat gehavend), ik duik de Wereldwinkel in (evenals in Dokkum en in Winsum) om te informeren of zij ook geen fairtrade wijn meer mogen verkopen. Alle drie de winkels hebben nog wijn! Harlingen is wel erg streng voor de Wereldwinkel.

’s Avonds eten we heerlijk op het prachtige terras van hotel-restaurant Het Gemeentehuis, jawel recht tegenover het gemeentehuis!

De volgende morgen, zaterdag 23/7, vertrekken we vroeg voor ons doen. Onze aardige brugwachter draait maar twee keer per dag de bruggen om 9.45u en om 13.15u. Hij fietst weer een paar bruggen mee, waaronder een spoorbrug en dan varen we alleen verder. Onderweg een zelfbedieningssluisje waar e.e.a. heel erg langzaam gaat, daarna de Oostersluis in Groningen en we leggen om 12.40u aan in de Zuiderhaven in Groningen, ons welbekend. Je ligt heel dicht bij het centrum en de weekends wordt er geen havengeld gerekend. Dat is voordeliger voor de gemeente Groningen, dan het salaris van een paar ambtenaren te moeten betalen!

Was het ’s morgens nog bewolkt en grijs, ’s middags is het mooi en warm. We lopen naar de Prinsentuin, waar het festival “Dichters in de Prinsentuin” plaatsvindt. Rosa, vriendin van Sharon uit Amsterdam, trad daar op en dat wilden we niet missen. De Prinsentuin hoort bij de Prinsenhof, waar nu een hotel-restaurant inzit. Het is een imposant gebouw, maar de tuin is werkelijk prachtig aangelegd. Rosa droeg haar gedichten voor en er waren heel wat mensen, die er naar luisterden. Na iets gedronken te hebben op het terras van de Prinsenhof over de markt geslenterd en heerlijke aardbeien en kersen gekocht. Op de markt is alles toch veel goedkoper! Het is behoorlijk warm en we moeten nog een stuk naar de boot lopen. We strijken dus neer op het terras van de “Kale Jonker”. Hans neemt een biertje en ik heerlijk echt Belgisch kriekenbier van het merk Bacchus!

Zondag 24/7 is het mooi en warm weer. Het is elke zondag koopzondag, dus weer naar de stad (5 min.) en eerst de boekenmarkt bezocht. Om de dorst te lessen ijskoffie gedronken en ’s avonds vlak bij de boot heerlijke tappas gegeten op het terras van Opium. Toen we net klaar waren begon het ineens te gieten en wel zo erg, dat de parasols doorlekten. We konden zelfs niet naar binnen lopen, zo goot het. Op de boot stonden alle ramen open, dus Hans toch maar snel naar de boot gelopen om e.e.a. te regelen. Daarna kwam hij terug met een regenjas en een paraplu voor mij, maar toen was het droog!

Maandag 25/7 varen we van Groningen via de Groevesluis noord naar Appingedam, waar we afmeren in de stadshaven. Een mooi haventje met een winkelcentrum op enkele tientallen meters afstand, met o.a. een AH en een Aldi. Het is grauw weer met af en toe zon en een goede temperatuur. Aan het eind van de middag gaat het regenen en dat blijft ’s avonds doorgaan.

De volgende dag gaan we Appingedam bekijken. Volgens onze informatie is het een mooi, oud stadje (stadsrechten sinds 1327) en dat blijkt het te zijn! Veel historische panden en pandjes. We bezoeken de Nicolai kerk waar een overijverige meneer ons veel over de geschiedenis van de kerk en de graftegels in de kerk vertelt. Ik ga de Wereldwinkel weer bezoeken (ook nog wijn) en we drinken iets op een terras aan het water. Verschillende huizen hebben aan de waterkant zgn. hangende keukens, een bijzonder gezicht. Appingedam schijnt er om bekend te zijn.

Woensdag 27/7 is het ’s morgens mooi, ’s middags en ’s avonds regen. Gelukkig gaan we ’s morgens  het museum de “Groninger Zilverkamer” bezoeken. Prachtige zilveren voorwerpen uit vorige eeuwen uit de provincie Groningen. Een aanrader! Daarna het kleine St. Nicolaaskerkje bekeken, dat prachtige gebrandschilderde ramen heeft maar niet meer als kerk gebruikt wordt. Mensen met het Down-syndroom runnen er een koffie-en theeschenkerij met eigengemaakt gebak. Dat laten wij ons goed smaken gezeten in de lounge meubels op het terras voor de kerk. Het beeld van St. Nicolaas boven de ingang kijkt ons goedkeurend aan! ’s Avond zijn er weer enorme hoosbuien.

Donderdag 28/7 vertrekken we bijtijds uit Appingedam op weg naar de Nord-Ostfriese kust vanwege het tij. Via de Groevesluis Noord en de zeesluis in Delfzijl steken we de monding van de Eems over en varen op de Waddenzee richting Greetsiel. Kennelijk zijn we toch nog wat te vroeg voor het opkomend tij, want we lopen vast in het zand en blijven er ruim een uur voor anker liggen, waarna we vanzelf weer loskomen als het water stijgt. De zeesluis Leysiel staat open voor de garnalenkotter die voor ons vaart en we mogen mee in de sluis. Om 16.20u varen we de sluis uit op weg naar het voormalige havenplaatsje Greetsiel, dat nu een eind landinwaarts ligt. We bevaren een brede waterweg met staken aan weerszijden. Naast de staken is het erg ondiep. Na drie kwartier meren we af in de mooie jachthaven van Greetsiel, gelegen aan een breed water dat naar het stadje leidt. Aan de overkant is een heel lange kade waar de hele vissersvloot afgemeerd ligt of nog gaat afmeren. Het is een va et vient van visserschepen die gelijk gelost worden. Op de kade een grote koelauto van een garnalengroothandel. Uit de afgemeerde kotter tegenover onze boot worden ong. 50 kratten met garnalen uit het ruim gehesen en overgebracht naar de koelauto. Vanuit de auto worden dan lege kratten het ruim in gehesen! Een leuk gezicht. Veel vissersboten vertrekken direct weer richting sluis, want die werkt alleen maar als er voldoende water is. Op die kade aan het begin een beeld van een garnaal en aan het eind van een vis. Er wordt vnl. op garnalen gevist, maar ook op platvis.

Vrijdag 29/7 is het ’s morgens zonnig. We gaan het stadje bekijken. Het is er heel druk en toeristisch. Veel eetgelegenheden, terrassen en souvenirwinkeltjes. Ladingen mensen komen vanaf een parkeerterrein en lopen en masse door het stadje. Het is net Volendam! We zien allereerst een oud sluisje uit 1798, dat niet meer in gebruik is. Dan naar de VVV voor informatie en een plattegrondje. Een mooi visserskerkje bezichtigd, dat nu evangelisch-gereformeerd is. Als we op een terras wat drinken begint het te gieten. Eerst verwerken de parasols het water nog wel, maar al snel zitten we met regenjacks en paraplu’s op onder de parasol! Als dan het water van alle kanten van de parasol stroomt en het een ware zondvloed wordt, vluchten we het restaurant in om het eind van de lange bui af te wachten. Als het droog is lopen we over de kade met vissersboten, die we vanaf onze boot konden zien. Het is vrijdag aan het eind van de middag en de hele vloot ligt er, soms 2, 3 rijen dik. Allemaal een andere kleur en alle netten hangen hoog in de boot te drogen. Een fleurig en leuk gezicht.

Zaterdag 30/7 gaan we eerst levensmiddelen kopen bij de Edeka en kopen een ijsje. Het is bewolkt met af en toe zon, 21o en een stevige wind. We zijn van plan om naar het eiland Juist te varen en kunnen i.v.m. het tij pas om 16.30u weg uit Greetsiel, omdat de sluis pas om 17.15u open is. Om 17.30 varen we de sluis uit en de Waddenzee op. Het is prachtig weer en de zee is rustig. De route is betond, maar gaat niet in een rechte lijn vanwege ondiepten. Ik heb de taak om de zeekaart te lezen en de nummers van de boeien in de gaten te houden.  Als we over een plaat varen, hebben we minimaal water onder de kiel, maar het gaat. Het laatste stuk is er weer veel water onder de boot, gelukkig. Als we Juist naderen komt ook de veerboot er aan en een boot met mensen die een dagtocht maken. Het laatste stuk is alleen met staken aangegeven en dat zijn er heel wat. We zien het Kurhaus van Juist imposant erbij liggen.

Als we de jachthaven van Juist invaren, is er toch erg weinig water en veel blubber. Maar het lukt ons af te meren op een mooi plaatsje. ’s Avonds zakt het water weer enorm in de haven en middenin de nacht valt de hele haven droog. Zondagmorgen wordt ik vroeg wakker van het geluid van licht stromend water rond de boot en als we opstaan drijft de boot weer.

Het is dus zondag 31/7 en de voorspelling voor het weer was slecht, regen! Die is ’s nachts al  gevallen en het is nu prachtig weer. Zon en mooie veervormige wolkenpartijen. We lopen om ong. 12u naar het plaatsje. Veel Badhotels en restaurants. Niet al teveel winkels, waarvan de meeste op zondag gesloten zijn. Goed voor je portemonnee! Vlak na het stadje beginnen de duinen, daar ligt ook het Kurhaus aan. We klimmen naar een uitkijkpost, waar je een mooi gezicht hebt op de Noordzee en het strand, dat heel lang en heel breed is en mooi wit. De zee is blauw/groen met helder witte schuimkoppen op de golven. Er staan strandstoelen met zonaanbidders en er zwemmen mensen in de zee. Die worden goed in de gaten gehouden, want om de 50 meter staat er een hoge uitkijkpost.

We drinken wat op een terras met uitzicht op zee en lopen weer terug naar de haven, waar de hele boel inmiddels weer drooggevallen is. Alle boten liggen in de blub en het meurt behoorlijk. Hans filmt en ik maak foto’s. De laatste keer dat we droogvielen was in Bremerhaven, een aantal jaren geleden.

’s Avonds begint het steeds harder te waaien en ’s nachts is het windkracht 6 met windstoten. We zijn weer drooggevallen en de boot kraakt aan alle kanten door de druk van de wind. Dan breken er enorme hoosbuien los. De wind en de regen, een hels kabaal! Ik doe geen oog dicht, Hans slaapt overal doorheen… De volgende morgen, maandag 1/8, willen we naar het vasteland varen, naar het kustplaatsje Norddeich. Helaas waait het nog steeds heel hard en zijn er flinke regenbuien. Een enkeling gaat de zee op, maar de meeste boten blijven liggen en dan is de kans verkeken om nog te vertrekken i.v.m. het tij. Het is nu 12u ’s middags en het water zakt alweer. Straks valt de boot weer droog. Ik heb gisteren mooie foto’s gemaakt van alle boten in de blubber! Morgen hebben we een herkansing.

Dit is dus het eerste verslag van onze reis naar de Duitse Waddeneilanden. We zijn nu ruim twee weken onderweg. We hebben 252 km. Afgelegd en 9 sluizen gehad.

Tot de volgende keer.

1/8/2016.

Meest recente reacties

06.10 | 06:57

Goedendag, Bel of mail ons voor in prijsindicatie. +31 418663236 of ricardo@bosmayachts.nl

06.10 | 04:32

Ik heb er inmiddels één op het oog. Alleen zonder hoekzit in de Kuip. Vraag. Is deze bij De Maas apart te bestellen incl. Kussens, en wat zou dat kosten…..? Vast dank.