Excellent 1200

prijs:

op aanvraag

lengte totaal:

12,00 m.

breedte:

3,85 m.

diepgang:

max. 1,00 m.

inhoud brandstof:

ca. 700 l.

inhoud water:

ca. 500 l.

gewicht:

ca. 12 ton

materiaal romp:

polyester

materiaal opbouw:

polyester

aantal motoren:

1/2

aantal pk:

var

toiletten:

2

douches:

2

Excellent 1000



lengte totaal:

10,30 m.

breedte:

3,20 m.

inhoud brandstof:

ca. 400 l.

inhoud water:

ca. 400 l.

gewicht:

ca. 5,8 ton

materiaal romp:

polyester

materiaal opbouw:

polyester

aantal motoren:

2

aantal pk:

50

toiletten:

1

douches:

1

Excellent 1000 Patrol/Classic



lengte totaal:

10,30 m.

breedte:

3,20 m.

inhoud brandstof:

ca. 500 l.

gewicht:

ca. 5,8 ton

materiaal romp:

polyester

materiaal opbouw:

polyester

aantal motoren:

1

aantal pk:

160

aantal hutten:

1

slaapplaatsen:

6

toiletten:

1

douches:

1

Excellent 960-OK



lengte totaal:

10,30 m.

breedte:

3,20 m.

inhoud brandstof:

ca. 400 l.

inhoud water:

ca. 400 l.

gewicht:

ca. 5,4 ton

materiaal romp:

polyester

materiaal opbouw:

polyester

aantal motoren:

1

aantal pk:

100

slaapplaatsen:

4

toiletten:

1

douches:

1

Excellent 960-AK



lengte totaal:

10,30 m.

breedte:

3,20 m.

inhoud brandstof:

ca. 400 l.

inhoud water:

ca. 400 l.

gewicht:

ca. 5,4 ton

materiaal romp:

polyester

materiaal opbouw:

polyester

aantal motoren:

1

aantal pk:

50

aantal hutten:

2

slaapplaatsen:

4

toiletten:

1

douches:

1

Excellent Yachts: al 20 jaar hybride voortstuwing

Toen Peter Paay van Excellent Yachts in 2000 begon met hybride voortstuwing kon hij niet vermoeden dat "duurzaamheid"en " CO2 footprint" anno 2010 in de watersportbranche een hot item zouden worden. Zijn motief om jachten van een hybride voortstuwingsconcept te voorzien was oorspronkelijk vooral technisch van aard. Hij wilde een motorjacht bouwen dat geluidsarm, gemakkelijk te bedienen en comfortabel was. Zijn uitgangspunt was dat motorboten ook aantrekkelijk moesten zijn voor minder ervaren schippers en/of hun partners. Bijna terloops merkte Peter Paay op dat hybride voortstuwing "minder milieubelastend" was.

Excellent 1000
Na experimenten om het geluidsniveau van diesels terug te dringen, besloot hij al snel dat elektrische voorstuwing dé manier was om zijn schepen aan bovenstaande eisen te laten voldoen. Zijn Excellent 1000 was de eerste exponent van deze filosofie. Via een zogenaamde ‘V-Drive' weet Peter Paay de beste eigenschappen van een diesel te combineren met de beste eigenschappen van een elektromotor: een van de eerste echte hybride vaarconcepten in Nederland. Een diesel om snel een bestemming te bereiken en een elektromotor om fluisterstil te varen en gemakkelijk te manoeuvreren. De Excellent 1000 daartoe kreeg een innovatief, computergestuurd besturings- en energiemanagementsysteem. Alle nautische functies en de processen aan boord waren via een touchscreen onder handbereik. Het resultaat: een voor die tijd zeer geavanceerd schip met voortreffelijke vaareigenschappen en een ongekend verblijfscomfort. Zijn Excellent 1000 werd dan ook 2002 genomineerd voor "Motorboot van het Jaar".

Excellent 1200 en Pro Docker
Zijn continue streven naar verbetering van het hybride concept, met name op het gebied van energie-efficiency, manoeuvreerbaarheid en comfort, bereikt in 2007 een nieuwe mijlpaal met de introductie van de Excellent 1200. Dit 12 meter jacht werd tot in detail ontworpen om tegemoet te komen aan de wens van jachteigenaren naar méér luxe en comfort. Ook dit jacht wordt genomineerd voor "Motorboot van het Jaar", omdat het een nieuwigheid aan boord heeft: het Pro Docker systeem voor de besturing.  Dit in eigen huis ontwikkelde, elektronische systeem geeft met één enkele joystick volledige controle over het schip. Alle besturingscomponenten zoals stuurhandle, gasmanet,  dieselmotor(en), keerkoppeling(en), boegschroef, hekschroef en roer zijn via een elektronisch systeem aan elkaar gekoppeld. Via een joystick kunnen al deze componenten gelijktijdig én proportioneel bediend worden. Dat was revolutionair. Immers naast de electromotor kan nu ook de dieselmotor zijn kracht proportioneel op de propellor overdragen, iets dat zelfs  in huidige hybride varianten vaak niet mogelijk is.

Excellent 1000 Electric
"Als klanten nu bij Excellent Yachts komen, willen ze alleen nog maar hybride of elektrisch varen... ", zegt Peter Paay anno 2010. Dit geeft aan hoezeer zijn concept eigenaren heeft overtuigd. Juist omdat "groen" en "duurzaam" inmiddels ook op watersportgebied in de belangstelling staan,  vanwege zijn niet aflatende drive tot verbetering, introduceert Peter Paay in 2009 de Excellent 1000 Electric, het eerste schip in dit formaat in Nederland dat volledig elektrisch wordt aangedreven. De voortstuwing komt van twee "pods" van elk 10 kW. De energie wordt geleverd door accu's die 510 Ah, 48 V leveren met een klein aggregaat of walstroom voor het opladen. Geen zware diesel, keerkoppeling, schroefas of roer meer nodig. In de plaats daarvan twee kleine draaibare elektromotoren onder het schip, die garant staan voor optimale manoeuvreerbaarheid. Dit laatste, uiteraard, weer via een joystick. Ondanks het feit dat de Excellent 1000 Electric gebaseerd is op een bestaand rompontwerp, is dit concept dermate energie-efficiënt dat het zich qua vaarduur en snelheid zonder meer kan meten met, of beter presteert dan, motorboten die recentelijk speciaal voor hybride of elektrisch varen zijn ontwikkeld.

CO2 reductie
Excellent Yachts was in 2000 een pionier op het gebied van hybride varen. In 10 jaar heeft het bedrijf een expertise en ervaring op dit gebied opgebouwd die zijn weerga niet kent. Hoewel het motief om hybride schepen te bouwen oorspronkelijk van technische aard was, juicht Excellent Yachts het ten zeerste toe dat hybride en elektrisch varen momenteel in de watersportbranche in de schijnwerpers staat.
Dit niet alleen omdat hybride en elektrisch varen uiterst comfortabel is, maar nu vooral vanuit het belang om duurzame, energie-efficiënte voortstuwingsalternatieven verder te ontwikkelen en zo de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk te reduceren.
Dat Excellent Yachts zich volledig achter deze duurzaamheid-doelstellingen schaart, moge o.a. blijken uit het feit dat de werf zich heeft gecommitteerd aan de doelstellingen van de “Stifting Elektrysk Farre Frslân”. Deze stichting wil bereiken dat een fors deel van de vaar- en voertuigen in Friesland ‘emmissievrij’ wordt aangedreven.

Helaas is Peter Paay begin 2020 overleden. Een ziekte gepaard met Corona werd hem fataal. Tot het einde toe heeft hij klaar gestaan voor veel van zijn klanten en regelde zelfs het een en ander vanuit zijn ziekbed. 

We zullen Peter missen....... 

Opmerkingen

Pascal

19.09.2022 12:45

Beste RcBoudewijn,
Ik zou contact opnemen met Jachtmakelaardij De Maas in Alem. VrGen naar Ricardo.

Rc Boudewijn

06.10.2022 04:32

Ik heb er inmiddels één op het oog. Alleen zonder hoekzit in de Kuip. Vraag. Is deze bij De Maas apart te bestellen incl. Kussens, en wat zou dat kosten…..? Vast dank.
Grt
Ruud

RcBoudewijn

19.09.2022 12:18

Ik ben op zoek naar een Excellent 1000 (evt Hybride)

Ricardo Bosma - Jachtmakelaardij de Maas

06.10.2022 06:57

Goedendag, Bel of mail ons voor in prijsindicatie. +31 418663236 of ricardo@bosmayachts.nl

Holger Busch , Bremen

29.11.2021 15:22

Wir sind erschüttert und traurig dass Peter Paay verstorben ist. Er hat uns 1999 mit viel Herzblut eine Excellent 960AK gebaut in deren Besitz wir noch heute sind. Es tut uns sehr leid ! Holger

Ed Hos

14.08.2021 17:17

14 augustus 2021.
Ben sinds juli 2020 eigenaar van een Excellent 1000 hybride van 2010, dit is een fijne boot, maar wel een boot voor techneuten, want er kan veel stuk gaan. Heb wel veel kennis opg

Ilse en Wijnand van der Veer

12.07.2021 10:40

Wij zijn geïnteresseerd in een 2e hands Excellent 1000 hybride. Zijn er onder u, die ons kunnen vertellen waar op te letten bij de aanschaf of er zelfs 1 te koop weten?

Wijnand van der Veer

20.07.2021 09:42

Beste Ricardo,
Bedankt voor de informatie en voor de genomen moeite.

Ricardo Bosma

16.07.2021 08:49

Beste Ilse en Wijnand, de vraag naar gebruikte Excellents is groot. Ik weet er op dit moment geen te koop. Er zijn geen bijzonderheden te verwachten. Laat de boot keuren voor aanschaf .

Frans & Lucy Moerlands

06.07.2021 13:48

Ook willen graag lid van de club worden! We hebben onlangs een Excellent 1000 hybride gekocht en willen graag ervaringen delen.
Frans & Lucy Moerlands
(we sturen gegevens door aan Pascal)

Pascal

06.07.2021 14:01

Leuk!! Welkom!
Stuur maar naar vanhelvoortpascal@gmail.com

arno timmermans

05.06.2021 09:56

wie repareerd het elektrisch systeem van een
hybride Excel. 1000 . oa gesmolten cellen van hybtide accu

Ricardo Bosma

12.06.2021 06:58

Beste meneer Timmermans, We hebben elkaar al kort gesproken, maar voor al uw onderhoudsvragen kun u altijd bij ons terecht.

Bram Speijer

13.05.2021 06:02

Tot ons genoegen, zie ik dat het ms Excellentie (1000 hybride en 15 jaar op gevaren) een nieuwe eigenaar heeft. Ons oude schip lag er spic en span bij in de Jachthaven De Maas uit Alem.

Ricardo Bosma

12.06.2021 06:56

Beste Bram, Hij vaart nu rond in Berlijn.

Henny

28.02.2021 10:56

Oké Pascal wij Ineke en henny gaan lid worden . Gr Henny

Pascal

28.02.2021 11:05

Hallo Henny,
Leuk dat jullie lid willen worden!
Als je mij jullie adresgegevens, gsm nummers, boottype en naam stuurt, gaan we dit regelen!
Graag sturen naar vanhelvoortpascal@gmail.com
Groet!

Henny Jansen

24.02.2021 15:54

Bestaat er een vlag of wimpel van de excellent
Hoor graag van iemand

Vr Gr Henny

Henny

28.02.2021 14:34

Henny en Ineke Jansen
Zevenbergseweg 35 G
5351pg Berghem
Thuishaven Lith
Scheepsnaam VINO
Excellent 9.60 OK
Tel.nr Henny 0620089124
Tel.nr Ineke. 0615432108

Pascal

27.02.2021 18:52

Hallo Henny,
Als je lid wordt dan krijg je van mij het enige echte originele Excellent vlaggetje!
Groet!
Pascal

Bram Speijer

27.02.2021 15:37

Hallo Henny, Toen ik mijn schip (de 1e "Stille Kracht", laatstelijk de "Excellentie" geheten) kocht in juli 2004 zat Excellent Yachts nog in Aalst. Wellicht weet de weduwe van Peter Paay nog iets?

Marry van der Plas

16.05.2019 11:15

Wij hebben een excellent 960 AK gekocht.
Er hangt een vreemd luchtje in de salon. En als je naar de bodem van het schip gaat, ruikt het nog erger. Iemand hier ervaring mee?

Pascal

02.03.2021 10:10

Bedankt voor jouw bericht op onze website, is het opgelost?
Heb je misschien interesse om lid te worden van de EYC? Je mag me ook rechtstreeks mailen op vanhelvoortpascal@gmail.com. Groet! Pascal

Ton van Egmond

10.04.2019 20:27

Wij hebben interesse in de blauwe 960 AK softtop met teakdek.
Van welk bouwjaar is deze, wat is de vraagprijs en we zouden graag foto’s van het interieur / de indeling zien.
Hartelijke groet, Ton

Klaas Stiemer

28.10.2016 21:39

Hincode is NL-EXA00011E202. Gewicht accu's nu bekend nl. ong. 776 kg.
Graag weet ik het ralnr. van de blauwe verf op de romp.

Klaas Stiemer

26.09.2016 11:34

Ik heb een Exc. 1000hybride. De accubak el.motor moet er uit. Enig idee hoe zwaar die is?

peter paay

08.10.2016 10:53

Als ik het bouwnr of hincode weet dan kan ik in de computer kijken naar de gegevens. mvrgr peter paay

Frank Jansen

17.11.2015 12:13

Ik wil graag lid worden. Graag verneem ik van u hoe dat in z'n werk gaat.
Mvrgr
Frank Jansen (Excellent 1000 Surprise)

Pascal

17.11.2015 18:27

Hallo Frank,
Erg leuk dat je lid wil worden, welkom!
Stuur mij even een mail naar pascal@coolen.nl dan help ik je even.
Groet!
Pascal

Meest recente reacties

06.10 | 06:57

Goedendag, Bel of mail ons voor in prijsindicatie. +31 418663236 of ricardo@bosmayachts.nl

06.10 | 04:32

Ik heb er inmiddels één op het oog. Alleen zonder hoekzit in de Kuip. Vraag. Is deze bij De Maas apart te bestellen incl. Kussens, en wat zou dat kosten…..? Vast dank.
Grt
Ruud

02.10 | 19:14

Weet iemand een 2ehands 1200 te koop

02.10 | 14:35

Goed initiatief Douwe!!!!

Deel deze pagina